Fotografering till julkort

Fotografering till julkort är inte alltid så lätt. Jag förstår inte hur alla gör för att få så fina kort. Titta på Pernillas fina julkort med 6 st beardisar på rad tittande åt samma håll. Hur 17 gör hon? 



Mina två hundar är inte det minsta samarbetsvilliga! Jag som "bara" har två borde ju inte ha alltför svårt att få med dem på samma bild med hyfsade fina uttryck och hyfsat fin bakgrund.

Innan jul begav vi oss ut. Ja eftersom man alltid jobbar när det är ljust förutom på helgerna så är det just på helgen man måste passa på. Att dessutom då lyckas få både snö och fint väder är ju inte det lättaste när man bor i Växjö som ni kanske förstått. Växjö är ju som bekant en av Sveriges solfattigaste städer (December 2007 sken solen ca 20 min i Växjö... dvs 39 sek/dag!) så kom inte hit om ni vill ha fint väder.

Snö kom det lite granna mitt i veckan vid Lucia så den biten var avklarad. Frågan var bara om den skulle ligga kvar tills jag hade möjlighet att åka till skogen  Fint väder hade jag inte hoppats på med tanke på ovanstående information men det var i alla fall uppehåll. Visserligen väldigt fukigt men det regnade i alla fall inte så det kunde varit värre. Numera förstår jag också vad de menar med torr och fuktig luft... Här var luften minst sagt fuktig för att inte tala om den lilla snön som fanns kvar och solen den var gömd bakom dimmorna någonstans långt borta.

Min tanke var att först gå en lite runda så att hundarna blev lite lagom medgörliga för att sedan ta "det perfekta julkortet".
Omgivningen var perfekt för julkort så det här skulle nog gå bra tänkte jag nöjt.



Det började ju bra med båda på samma bild.



Först kommer fabror Sune... sedan kommer tant Cajsa...



Här kom visst båda med på samma bild men kvalitén på den är ju inte den bästa...



Ännu ett försök...



Nu börjar det likna något. Båda står still. Visserligen inte med de fina gröna granarna som bakgrund och visserligen ända mot ända men vad gör väl det? Cajsa ser ju nästan glad ut och Sune var nog mer intresserad av något annat nere i diket. Kan det vara en hästskit tros?



Ja, så där höll vi på tills jag gav upp  och tänkte att det får bli kort på dem var för sig. Man kan ju tro att mina hundar är helt ouppfostrade men faktum är att de mycket väl kan sitta stilla tillsammans på kommando men så fort jag tar upp kameran så sticker de. Nu när de snart ska fylla 12 känns det inte direkt så prioriterat att lära dem av med denna olat så man får väl nöja sig med bilder på dem var för sig eller?

Fabror Sune sitter stilla när han inte har Cajsa bredvid sig...



...och detsamma gör tant Cajsa utan Sune bredvid...



Skam den som ger sig och till slut efter en del hot    så lyckades jag med bedriften att få dem stillasittande på en och samma bild. Visserligen inte den bästa bilden. Sune ser ut som om han håller på att gå ner i spagat och Cajsa, ja hon ser ut att sitta löst...



Det färdiga resultatet blev så här, så har jag missat att skickat God Jul & Gott Nytt År till någon så får ni det här i efterhand.




Kram från en som haft strålande solsken igen! Det har nu varit strålande solsken 3 dagar av 4 möjliga detta året!!! Tyvärr gick jag ut med kameran och hundarna för sent för att solen skulle synas i skogen...  Det får bli färska bilder en annan gång.

Anna & De håriga
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla Engstrand

Hmm....

Jag förstår inte vad du gör för fel??

Endast två kort gick det åt för att få till den där bilden, hur enkelt som helst ;)



// Kramiz........

2009-01-04 @ 20:23:50
URL: http://www.beardieboys.com
Postat av: Ullis

Ha ha, ja det är inte lätt att fota hundar inte. Hur 17 Pernilla bär sig åt med sin flock begriper jag överhuvudtaget inte... Bara att gratulera henne!

Det blev ett julkort till slut i alla fall på syskonen - så fint så!



Kram, Ullis

2009-01-06 @ 12:49:15
URL: http://malindasdonjuan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0