Lektion: Hur man fotograferar en mopsvalp

I söndags var jag och hälsade på nere hos Eva & Svenne i Skallavraket. De bor i ett gulligt torp på landet och det var jättelänge sedan jag var där. Just nu är fårhagen fantastisk med lönnarnas fina höstfärger. Måste erkänna att jag allt är lite avundsjuk på den. Tänk om man hade haft en sådan här hemma.



Eva har mopsvalpar som var 6 veckor och även om det bär mig emot så måste jag faktiskt säga att de är bedårande Photobucket

Kameran följde med eftersom Eva ville ha snygga ståbilder på Sten & Stanley. Det var lättare sagt än gjort. Att ta kort på mopsvalpar är inte det lättaste kan jag säga så här kommer en lektion om det är någon mer som ska prova.

Man börjar med att fånga en mopsvalp.


Sedan får man vrålhålla den så den inte sticker iväg igen.


Har man tillgång till en fluga kan man prova att ha den på filten. Detta gör att den lilla mopsvalpen tillfälligt blir lite lugnare.


När flugan flyger iväg blir det till att vrålhålla igen.


Liten mops ger sig inte i första taget utan kämpar in i det sista.


Men skam den som ger sig. Är man 6 veckor så blir man trött ganska snabbt och till slut...


Ja... till slut så får man den fina bilden.


Lycka till när ni ska prova!

Att göra om samma procerud med valp nr 2 var inte aktuellt så det fick bli lite lurendrejeri. Lönnlöv är så himla kuliga...




Ett annat sätt att fotografera mopsvalp på är att stoppa den i en kruka.
Här var det 5 liter mops.

Jag vill inte vara med på bild!


Ska du ta på mig så får det vara bakifrån.


Ok då, men jag gillar det inte...


Avslutar med en bild på Ingrid, Ellen, Eva och så den enda riktiga hunden i Skallavraket. Beardisen Rumba!



Tack för en trevlig dag med mycket fnissande!

Kram på er!
Anna

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Håller med dig till 100%...en enda riktig hund i skallavraket ;)

Men dom bor mysigt måste jag säga.



// Kramisar.

2008-10-03 @ 09:44:12
URL: http://www.beardieboys.com
Postat av: Ullis

Ha ha! Underbart Anna, du har verkligen beskrivit hur det är att fota mopsvalpar! Och vad härlig bilden på den enda riktiga hunden i Skallavraket är - Rumba skulle ju bo hos dig ju'...!



Kram kram,

Ullis

2008-10-03 @ 20:53:53
URL: http://malindasdonjuan.blogspot.com
Postat av: Carina

underbara bilder på mopsvalparna som ni plåtade och jättehärlig text!!!

2008-10-07 @ 22:02:11
URL: http://www.sparlina.se
Postat av: Nettan

Gud vilka härliga bilder på mopsarna.



Från en ägare av 3 !

2008-10-07 @ 22:42:18
URL: http://hasselby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0